Objavljeno od strane: zoranzivlak | 10. oktobra 2011.

SHANGAI – crtice o velikom gradu

– u Sangaj moze da se dodje biciklom ili nekim drugim prevoznim sredstvom. U Sangaj moze da se dodje po kisi ili po suvom vremenu. U Sangaj moze da se dodje poznavajuci grad, ili barem imajuci mapu; a moze i skroz u nepoznato. Mene je dopala, gotovo najneatraktivnija varijanta, plus pride i probusena guma.

Prvi gumi defekt posle nekih 1 700 km i to bas taj dan kad je i kisa nemilice padala. Pocela je bas na izlazu iz Suzhou-a i gotovo do samog Sangaja, odnosno pocetne stanice jedne od linija metroa ( a Sangaj ima najduzu mrezu na svetu). Srecom, gumu sam mogao i doduvavati, a kako je takvih mesta u Kini puno, na svakom cosku, eto meni prilike da radim dva posla od jednom. Da se raspitujem gde sam i da vracam gumu u zivot. Na kraju sam vise pumpao nego vozio; a ko mi je kriv sto sam krenuo u avanturu sa kartom tako sitnog razmera. Kupio sam ja usput, u trafici, ali na kineskom. Tako da je to iziskivalo dodatni stepen naprezanja u kartografiji. Shvatio sam da moram da predjem reku (Huangpo), siroku kao Dunav u Djerdapu, ali sobzirom da su mostovi retki, veliki i daleko; a u obzir nisu dolazili ni tuneli ispod- dopalo nas je prelazenje feribotom. Veoma dobra mreza ovih plovila vezuje gradska jezgra, staro i novo. Tako nas je, roadstera i mene zaalo da zaplovimo predpacifickim vodama do Pudog cetvrti u Sangaju.

– Inace, u najvecem gradu na trecoj planeti Suncevog sistema vrlo lako je snaci se. Par glavnih ulica u smeru zapad-istok, pa nekoliko bulevara smera sever- jug, pa sve to obrnuto i ne bas pod pravim uglom. Ali hocu da kazem da su orijentiri tu glavni, a to su bezbrojni ducani, belosvetskih poznatih i nepoznatih firmi butici; soping centri, molovi svih poznatih i jos nepoznatih (nestvorenih) marki. Da, u Kini je zastita int. svojine veoma prisutna- ne mozete bas lako naci da kupite praazan dvd, ali neki najnoviji ili jos nesnimljeni film da. Razmnozavanje prodajnih mesta ili ti razvijanje potrosackog drustva ide dotle , da kad dodjete pred Jing`an Temple, manastir- a ne znate da li ste u sakralnom ili Gucci-jevom objektu!

– Najvise su me interesovale dve dimenzije Sangaja. Brzina i visina- pa sam se uputio u turisticki obilazak tih prostora imajuci na umu i dimenzije vremena (vreme na kvadrat). Brzina: brzi voz Maglev povezuje grad i aerodrom linijom dugackom 30-tak km. Magnetni voz na toj deonici razvija brzinu i do 450 km/h; ali u dva termina u toku dana- a mene dopade „samo“ 301 km/h negde izmedju. Zato je 474 m 474 m, ali doduse nije vise najvisa zgrada i  ostalo sto je bilo regisrovano kod Ginsa. Sta coveka tera da gradi te gradjevine, da ide u visinu; a Kinezi postadose i aeronaiticka sila. Obilazak Svetskog trgovinskog centra, kako se inace zove oblakoder, je upakovano u pravi si-fi turizam. Od ulaska, do cekanja i voznje litom, pentanja stepenicama, pogleda i naravno, sopa.

– Vraticu se opet trgovini. A u Sangaju ima i starih prodavnica, starih cetvrti- gde se sve odvija nekim drugim tempom. Ne onim iz Nanijing ulice, gde su za praznik i koridori policije i vojske morali da regulisu prolaz. Da, bio je 01.10. dan Kine; 62-a godisnjica; i posle Kineske Nove godine najveca mirnodopska migracija stanovnistva; a i zgrada u kojoj je nastala KP Kine, nekadasnjoj, nazovi boemskoj cetvrti, sada je sajber preuredjena.

– A u Sangaju ima i najstarijeg zanata. U Pudong cetvrti, gde sam bio smesten, pa tu iza dva coska u Rushan ulici, u nizu se nalaze raznorazne prodavnice. bas kao i u svakoj drugoj kineskoj ulici, u bilo kom drugom gradu. Ali ima i par lokala sa staklima iza kojih su polurazgolicene dame koje sa polusmeskom nude neke svoje cari, neke svoje usluge. I bas kao svaka druga ulica, gde lokalno stanovnistvo u susednoj radnji kupuje provijantu, neku tekstilnu robu, cajeve, tehniku, gde se deca bezbrizno igraju, gde stari setaju, vezbaju ili sede, gde zene kace ves da se susi, gde postoje saloni za masazu stopala, obavlja se ova radnja.

Savremena Kina i u ovoj sferi ima svoju tradiciju i pronalazi neke nove puteve da je ocuva ili razvije.

Ovaj prikaz slajdova zahteva javaskript.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

Kategorije

%d bloggers like this: