Objavljeno od strane: zoranzivlak | 15. juna 2015.

КРОЗ АЗЕРБЕЈЏАН–до БАКУ-а

Помешано време, облаци, кишица, сунце и влага, доводе ме до капија са луковима и зидовима опасаног граничног прелаза. У стилу оријенталног сеционизма опасан је простор пун возила и људи. Бројни камиони турских таблица показују у пуном смислу повезаност Турске И Азрбејџана, два веома слична народа. По обичајима и језику. Многобројна службена лица у разноликим униформама почињу да ми се обраћају на том језику. Очекивао сам, с обзиром да сам знао да многи бициклисти иду у Азербејџан, да ће бити сусретљивији. Међутим, службеници су показали знатну дозу бирократизма и знатно мање заинтересованости за путника намерника. Готово „унакрсно“ пропитивање и преглед ствари, који не знам да сам дожвео досад на иједном прелазу бајком, задржали су ме и што је још важније додали једну црту забринутости. Питања типа где идеш, зашто, имаш ли улазницу, на крају су се показала као сувишна или пре као остатак пређашњег опхођења. Поводом игара стигла је директива да се тај бирократизам мало омекша.

још овај прелаз

И ево ме у једном од првих ресторана после границе. Класична слика и класичне радње. Врућина која се појавила у азер варијанти у првим поподневним сатима, појачаним једносатном променом часовне зоне, задржава ме незнатно дуже, пре него што сам се запутио солидним, кривудавим друмом, који је сада био у близини речне долине.

почетак азерског друма

типски

Долина је широка и види се како река меандрира, а пут шеврда по околним брежуљцима и кроз прва насеља. Углавном типске куће, од белог камена. Нешто као сидра, и лимени кровови. Изгледају као кућице на првим цртежима деце.

гипсано-лимене куће

љубазни азер

Оријентални детаљи на опшивци крова јасно говоре у којем делу света се налазим. Прву паузу правим у месту Јухан, где стајем у дућану на почетку места. Прељубљзни газда је оран за разговор. Причамо на руском, а то прељубазан кажем јер ме је јако брзо позвао у кућу и понудио да једем. Задржао сам се само на напитку и чоколадици, а утисак је мало покварила група младића која је наишла. Тинејџер су се љубопитиво приближили, а вероватно најкуражнији, главни, се латио да узима моје наочаре и рукавице, које су стајале на волану бицикла. Газда је подвикнуо и он је устукнуо. Нико од тих момака није знао неки други језик, а изгледали су и понашали се као да су изашли из неког од многобројних сателитских канала, који се, дабоме, гледају и у овом кутку Европе.

Киша ме пожурила или таман како сам и планирао , до смираја дана пристижем у Казах. Повећи град, који се види издалека.

пред градом Казах

спортси центар и хотел

Заправо застава, високи барјак, које иначе можете видети у пуно места ове државе. Култ заставе и гостољубивости; јер кад сам кренуо да се распитујем за смештај, група мушкараца, код  које сам застао на раскрсници, је објањење намењено мени , претворила у њихова међусобна потврђивања где је тај хотел и колико има до њега. Како било, кренуо сам скроз на другу страну града, где се налазио у оквиру спортског центра тај јефтини хотел.

азерски ватрогасци

пиво после шашиљка

Успут наилазим на ватрогасну станицу и покушавам да применим јужноамерички рецепт. Распитујем се за могућност преноћивања у станици, али осим чаја, приче и фотографисања не добијам више. Спортски центар је прилично запуштен. Има и базен који годинама не ради, а и хотел је у сличном стању. Још уз то рецепционар је покушао да ми наплати дупло, иако сам био сам у тој двокреветној соби и полуупотребљивом купатилу. Зато је у близини чајџиница и уз чајник чаја добијам више шољица разговора и корисних информација. Прелазим у ресторан, где, наравно, једем шашиљк и мењам пиће. У Азербејџану пиво је редовно, домаће пиво. И одмах су ме почастили са НЗС, локалним производом.

Успорено и касно се буди азерска варошица. Две слике са којима се срећем то прво јутро су чишћење улица и месаре. Занимљива слика у пролазу поред свих институција Казаха. Поред библиотеке, болнице, општине.

чишћење и

косидба

Запослени, имам утисак, сви су изашли и чисте приступне површине, стазе, без обзира да ли су асфалтиране или не. Изгледа мало чудновато, а нарочито када мушкарци у кошуљама, ципелама, асоцијација на човека из канцеларије, коси део уз пут до предузећа!

месара на отвореном

што би рекли тазе

Месаре се уствари, отворен просторије у којима се свеже заклане овце или говеда тренажирају и спремају за продају. И буквално крваве сцене у јутарњем бициклирању кроз делове града где су ти продајни објекти. Прво следеће место је Товуз, а до њега пут наставља да шета, да се успиње и спушта,

притока Куре

пуно је винограда

прелази притоке Куре, следи обрађена поља и велике винограде. Врућина се појављује у другом делу дана, а са њом и ветар. Пауза у ресторану за ручак и упознавање са оним што нуде на менију.

ту иза сам ручао

скретање за град

Е, овде је сличност испод очекиване у односу на Турску. Знатно скромнија понуда, ресторани готово затвореног типа…Онај споменути ветар, се тако захуктао да сам возио једва 10-12 км/х. Приближио се и видео град Ганџа, а никако да дођем до њега. Од главног, магистралног правца скренуо, али најрадије би стао Кад сам још морао да почнем додувавати гуму, нисам знао да ли је то добро јер сам имао прилику за паузу и хватање заветрине од сувог, неумољивог брисања ветра из источног смера.

ганџа парк

ово азербејџан?

Ганџа је други град по величини у Азербејџану. Широки булевар на улазу, огроман парк са монументалним споменицима, нови, супер модеран хотел и новосређена улица са кућама од црвене фасадне цигле ме дочекују са стране са које сам ја придошао. Та црвена улица ме мало подсетила на Енглеску и у њој пред радњом, где сам стао да се освежим, сусрећем човека који је био спреман да ме води у потрагу за преноћиштем.

центар града

на путу до хотела

Долазимо до центра, недалеко одатле и супермодерно уређеним тргом идем од једног хотела до другог. У складу са изгледом су и цене.

највиши хотел у граду

на тв утакмица

Пар улица даље је највиши хотел, али и најјефтинији. Остао је духу пређашње државе. Значи, готово, уклети, хотел духова. Особље као да лебди, мало га има, мало га нема, а гостију само нема. Мењам пар соба у потрази за водом, струјом, аглавни разлог зашто сам хтео, баш ово вече да спавам у неком граду, је утакмица финла купа шампиона у фудбалу. И некако сам је одгледао на телевизору, где је као антена послужила нека обична жица.

око пијаце

алу индустрија

Излазак из града кроз јутарњу вреву, широким булеваром, са којег поглед на периферији пада на велике комплексе хемијске индустрије.

чисти се прилаз,

,а маузолеј сија

Низами

велелепни булевар

Овај град је и родно место најславнијег Азерског песника, Низамија. Њему је подигнут маузолеј, до којег води мермерним плочама обложен зид дуж широког булевара. Читав тај простор, се наравно, у преподневним сатима гланца. Велике зелене површине заливају, а над свим тим доминирају као билборди имитације књига са Низамијевим именом. Велелепно, ако је то реч за овај утисак!

Ево ме поново на главном путу, који  сада стварно  постаје магистрални јер се претвара у ауто-пут. Предео се, зато, претвара у полупустињу.

што би рекли писта

падају брачне понуде

Полакао заравнава, брда су се удаљила и оголила, а врућина раније придошла. Спас од ње проналазим у дужем задржавању у ресторану, у хладу поред вештачког језерцета. Све је некако успорено и особље и празно, нема пуно гостију. У тој сијеста атмосфери добијам ја и брачне понуде од особља ове друмске кафане.

хоћу и ја реку Зоран

и област и град и

и дућани

главна река

Насеља су ређа и положена дуж друма, а једно од њих се зове Горан. И област и река и све у том градићу има префикс имена мог брата. Хоћу и ја барем реку по мом имену! Затим, следи урбанизованији, већи Јевлах, где пут прелази преко моста на леву обалу реке Куре. Одлази водоток у даљину, а ја наступам са мојим Каприоло бициклом у бесконачну, ветровиту празнину. IMG_6718IMG_6726Добраних чердесетак километара брисаног простора, са којим се све теже изборих како је поподне одмицало. И кад сам се докопао првих следећих кућа, пумпи, ресторана, радњи, већ сам помишљао на одмор. Толико је тај ветар био исцрпљујући.

ветровито

Гледам унаоколо и одабирам једну усамљену кућу, уствари ресторан, недалеко од ауто-пута у изградњи. Она, кућа се налазила уз мало језеро и изгледала је пуста.

ресторан поред језера

азерско предвече

доминањеи чајење

доминање и чајење

апартмански смештај

Тамо су била два човека, која су је спремала локал за отварање, а ускоро је дошао и стари- нови власник. О томе сам сазнао у продужетку боравка, када су ме угостили , почастили и сместили у један од тих њихових сепареа, засебних соба, на починак. До тада смо играли домине, омиљени „спорт“ забава у мушким друштвима, и подразумева се, велике количине чаја.

чајник чаја

лепа реклама

Иначе кад наручите чај у овој земљи, добијете чајник, који изгледа невелики. Међутим, када  започнете да точите напитак у мању чашу, чају никад краја. Поготово ако пијете сами, док у друштву зачас оде, али су туре бескрајне.

ој улице...

ој улице…

продаја

Следећи дан се прекопирао у тој равничарској монотонији. Готово да је најинтересантније било то извођење радова на путу, његово проширење, које ме води у почеста скретања.IMG_6815 Све остало, обмотано још јачом врућином и неизбежним ветром, било је исто. Слично сам се и предвече сналазио за конак. Избор је пао на један објект у изградњи уз сам IMG_6773IMG_6841пут. Затекао сам чувара, који ми препушта избор за врећу у промајастим просторијама. Говори руски, дуго је боравио и радио у Москви, али визни режим је сад а другачији и његов боравак тамо је био прекинут. Његова смена, тј. други човек који дошао, је био неки припрости младић из околног места.IMG_6852 Знатижељно и помало попреко је гледао на мене, а у току ноћи је дошао са неком женском особом и почели су нешто да причају и запиткују. IMG_6856Тако да нисам провео баш угодну и спокојну ноћ. Уранио сам, доручковао са свитањем у првој постаји поред пута, и опет уронуо у камениту полупустињу.

Велики празни простор до следећег места и врхова неких планина које доминирају хоризонтом иза. IMG_6916IMG_6945Град је Хаџикабул и смештен је испод једне чуке, на коју је водио мој правац, а са друге стране поред сланог језера. То су уствари, пресушели рукавци реке Куре. Аветињски крајолик мењам за дућан при крају града, где проналазим храну и освежење. IMG_6935Осим што сам платио домаћом валутом, манатом, требао сам се и фотографисати са власником и радницама. Типичан дућан мешовите робе ме испраћа у онај брег, са погледом на равницу, којом сам пројездио и IMG_6933IMG_6958лелујави ваздух изнад слане површине. Затим је кренула низбрдица. Обично су ове једноличне етапе имале дужину од 30-40 км. Тако је и ова низбрдица, негде оштрија, али махом блажа трајала толико.

низбрдо у депресију

спууштањеее

Лако је возити, односно, само се препустити спуштању, тако да ми је и заустављање у наредном периоду изгледало и било непотребно. Можда, ипак, нека кратка станка и бесконачан спуст ме доводи испод нивоа мора. Пет дана сам углавном ишао низбрдо, благо, или заталасаним теренима, али требало је више од 500 км, да од Тбилисија и његових 7оо м н/м сиђем до нивоа Каспијског језера. Језеро нисам одмах, ни угледао.

прво виђење језера

риба из Каспијског језера

Није се видело ни у спуштању, већ нешто касније када сам се сплетом раскрсница примакао обали и лучком граду Елет. Искобељао сам се из тог колоплета друма и пруге, а испод надвожњака у његовом хладу момци продају рибу. Свежа упецана или како већ прибављена, али се они нису хтели фотографисати.

Мој циљ су били блатни вулкани на неких десетак километара даље. Стајем на супермодерној пумпи, главне националне нафтне компаније Сокер. Ту је и ресторан, где се склањам од нове, повишене језерске топлоте, а и ручам. Распитујем се и плус следим информације које сам знао од раније.

овда лево

овде лево

оф роуд

вулканчићи

еруптивни вулканчић

један мањи

уз блато има и нафте

Скрећем кроз индустријску зону оближњег малог места, прелазим пругу и каменитим путем крећем у прве брежуљке. Тишина ме окружује, а да би царовала спречава је беспомучно завијање ветра. Сналазим се у тим путевима и стазама, да бих избио на једну заравњену површ. Сурово пусто, сивопешчано и са оним ветром, а језером у позадини дочарава слику неке друге планете. Безброј малих купа, испуцалих површина, а у њиховим подножијима брбоће блато. Нису неки велики и јаки млазови, али се види перформанс какав само природа може да приушти. Нешто избацује мајка земља из своје унутрашњости. Одатле, пролазећи поред једног нафтом замљаног језерцета, крећем на другу страну.

преко прече..

..наоколо ближе

Не желећи да се вратим истим путем, запутио сам се жбунивиту стрмину и видевши главни пут у даљини, мислио сам да ћу га се очас дочепати. Али, врага. претворише се те мале, блатне путешествије у праву авантуру. На крају сам преносио онако тежак бицикл и преко цеви нафтовода и преко пруге и насипа и канала. Изборио сам се са свим тим да бих ушао у Кобустан.

IMG_7076Град који ми је био следеће одредиште. У његовој копненој залеђини налазе се вулканске купе, а једна је позната по хијероглифама, чија се старост процењује на 6 и са ове 2, укупно 8 хиљада година. Под заштитом је унеска, што значи да су у све то, истраживање и представљање уложени велики новци. Тако, да на периферије, једне, уствари, оријенталне касабе, постоји

музеј и брдо хијероглифа

сусретљиви водич

сајбер музеј и  ограђени простор са свим тим цртежима. Намерама је била, пошто сам дошао касно, да преноћим у близини улаза и да сутра ујутро кренем у обилазак. Када сам дошао до улаза у центар и рекао то чуварима, они су назвали музеј и рекли ми да ће ме сачекати и само за мене показати унутрашњост. Стварно, велики гест, максимално сусретљиви момак и девојка су направили туру само за мене.

виртуални времеплов

брдо цртежа

игра светлости и

воде и

цртежа у камену

хијероглифиии

Полусатни обилазак сајбер простора, а потом сам се упутио у брдо. Опет сам, сада са игром боја залазећег сунца, плаветнила језера у даљини и сивоцрвеним стенама разних облика. Тако, да ми праисторијски „графити“ и нису дошли као првенствено најинтересантнији. После снажних утисака целодневних догађања требао сам још само да се негде скрасим за последњу ноћ, пре коначног циља пута Бакуа.

зид...

зид…

...ови

…ови

Кобустан је и дуж главне улице, али и ове која води до музеја опасан зидовима. Имитација гипса или шта ли већ, али као за нека шпанска села. Ту су да (при)крију, или појачају утисак  свакодневнице живота. Полуизграђени, полусрушени објекти и један такав, некакво старо индустријско постројење бива мој полубивак за то вече. Тачно уз негдашњу трафостаницу, а покривен звезданим небом изнад језерске депресије крећем на починак.

зидови, а горе небо

зидови, а горе небо, па на струју

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )